Villa Topolia

Topolia villaerne

Alle fire boliger, lå for blot for 5 år siden i ruiner men bedstemoren i huset enke fru. Argyro - som oprindeligt kommer fra Topolia - besluttede sammen med hendes to sønner - som begge er snedkere,at hele bygningen skulle restaureres. Det gjorde de så - efter alle kunstens regler. I dag fremstår villaerne flotte og meget autentisk indrettet i høj kvalitet og med moderne hjælpemidler.

Bedstemor Argyro som i dag bor i underetagen, laver den bedste lokale mad, og hun er blandt andet kendt for sine "cheese pies".

Alle fire boliger, har egne indgange, fælles gårdhave og pool. Hvert landsbyvilla har egne ugenerte balkoner, med smuk udsigt over Topolia kløften og naturen.

Villaerne er beliggende lige midt i landsbyen - Ned af en lille side gade overfor byens gode bageri.

Alle fire boliger er nænsomt renoveret i traditionel krententisk stil, med alle moderne faciliteter.

Køkkenerne har fuldt udstyret - med moderne faciliteter - bland andet: komfur med ovn, køleskab, og fryser, opvaskemaskine - microovn, vaskemaskine, toast maskine, elektrisk kedel, juice presser, kaffemaskine, og meget mere.

Alle villaer, har telefon, satellit tv, og cd spiller.Derudover er der kamin i alle villaerne,hvis man ønsker at holde vinterferie i husene.

Det er muligt at bestille - fra 1 op til 4 soveværelser. Alle villaer har "in suite - stue køkken i et" faciliteter.

Gårdhaven - er et fælles område, hvor der blandt andet står BBQ til rådighed, gårdhaven er fyldt med flotte blomster, planter og træer, ligeledes er den fælles swimmingpool på 12m x 3m pool - hvorfra der også er en fantastisk udsigt over alle landsbyens tage og området.

Området:

I gå afstand ligger den hyggelige landsby Topolia, hvor der er lokalt liv hele året, hvilket også gør Topolia landsbyhuse egnet til såvel sommer som vinterudlejning .Her findes en lokal bager -en lokal købmand og en taverna.

I gå afstand ligger indgangen til Topolia kløften, og for jer der kender de smukke strande ved Elafonissi, er det her samme vej - der fører videre ud til den lyserøde strand.

I området omkring Elafonissi ligger "byen" Chrysoskalitissa, som også er navnet på klostret som ses ca. 800 m længere fremme, klostret bebos i dag af én munk og har et gammelt muldheld, udsprunget af klostrets navn, som betyder;"Jomfru af det gyldne trin". de 90 trin som fører op til klostret skulle være lavet af guld, men kan kun ses af mennesker der ikke har syndet.

Selve vejen mod Elafonisis, de sidste 7-8 km køres på bred nyasfalteret vej, vel fremme åbner et fantastisk skue sig, et turkisbålt hav med mange små øer, holme og sand der har et lyserødt skær. Stranden er meget børnevenlig, med lavt klart vand og det er muligt at gå/vade flere hundred meter ud med max. vanddybde på ca. 1 m, området er ret så stort, og især i sommermånederne kommer der dagligt fyldte turistbusser,så man skal regne med at stedet er ret så besøgt!

Ønsker man at opleve en anden sandstrand som også er meget smuk og børnevenlig kan man tage til stranden Falassana på vestkysten i den nordlige del.Her er der ikke så mange turistbusser.

Området omkring topolia er præget af smuk natur og rigtig mange små hyggelige landsbyer og derfor et rigtig godt udgangspunkt til udflugter.

I retning nord ca. 10 km - ligger den nærmeste store by Kissamos-Kastelli, med i alt 3000 indbyggere i selve byen - her findes masser af butikker - restauranter og en strandpromenade med tavernaer samt i udkanten også en udemærket badestrand.

Område

Safebox

WIFI

Apt. 1 (3-4 pers)

Det mindste hus med et soveværelse –opholdsrum med 2 sovesofaer kan bruges til ekstra opredninger. Køkken og badeværelse. Balkon og AC.

Click for større billeder

Apt. 2 (5-6 pers)

Fra indgangen kommer man ind i det hyggelige køkken med opholdsrum ud i et og med 2 sovesofaer med plads til ekstraopredninger.Fra dette rum går man videre til en lille entre hvor de 2 soveværelser er.Det ene har Bedstemors Georgias antikke brudeseng,eget privat badeværelse med badekar.Det andet soveværelse har 2 enkeltsenge samt eget privat badeværelse. AC og jacuzzi.Udenfor husets indgang er en dejlig terrasse.

Apt. 3 (8-9 pers)

Huset er i 2 etager –stueetagen har et stort opholdsrum med dejligt spisekøkken –udgang til stor terrasse med udsigt ned til fælles pool og frodige grønne omgivelser. I hjørnet er indrettet en rummelige sovesofa med plads til 2 ekstraopredninger. I underetagen er der 3 soveværelser alle med eget badeværelse. I 2 af soveværelserne er der dobbeltseng og i det sidste værelse køjeseng samt en ekstra seng. Jacuzzi og a/c samt kamin.

Click for større billeder

Apt. 4 (11-12pers

Stort opholdsrum med dejligt køkken.4 soveværelser med eget badeværelse.3 af soveværelserne har dobbeltseng og det sidste værelse har køjeseng samt en ekstraseng. I stuen findes yderligere 2 sovesofaer med plads til ekstra opredninger.AC + jacuzzi og kamin.Boligen er i 2 etager med opholdsrummet på 1 etage og herfra er der udgang til dejlig veranda.

Kommentarer fra tidligere gæster

Hej Karen,

Vi er netop kommet hjem fra en god ferie i Topolia for 2 uger siden. Vi ville lige give en kort feedback til dig - desværre kunne vi ikke kommunikere så godt med "bedstemoren" så jeg håber du kan videregive vores feedback.

Vi synes det var et allertiders sted og et sted, som vi godt kunne komme tilbage til. Hver gang vi kom til at køre gennem "strandvejen" fra Platanios til Chania (plastikvejen som vi døbte den) var vi ekstra glade for at bo i bjergene.

Topolia House levede fuldt ud op til vores forventninger - vi syntes stedet bliver "under"-solgt lidt med billederne og beskrivelsen på hjemmesiden. Normalt ville jeg trække noget fra når jeg ser beskrivelser og billeder fra et sådan sted, da man normalt bliver lidt skuffet. Men ikke her, det var meget bedre end på billederne. "bedstemoren" har et billede på sit postkort, som giver et godt billede af hvor dejligt stedet er.

Det lykkedes os yderligere at få en god dialog med ejeren af den nye Taverna i byen, og blev også inviteret ud til deres anden taverne som ligger syd for grotten. Vi fik en god intro og beskrivelse af den hjemmelavede ost og mad, vi gik en tur i skoven med sønnen for at finde oregano m.m. Vi var imponeret over gæstfriheden, når man lige har lært 3-4 gloser.

Alt var perfekt i huset og ingen kritik. Men i appartment 3 kunne et forbedringspunkt kunne være en markise/parsol på øst terrassen. Vi sad meget her, og i morgentimerne frem til kl. 12 er solen meget hård her.

Meget af tiden, når vi var i huset, sad vi ved poolen - og vi undrede os over at terrassen over appartment 3 (med trappe ned til app. 3) ikke var i brug. Det kunne være en ide at denne kunne benyttes, hvis alle lejlighederne er booket. Den ene dag lavede vi BBQ med app. 4 ved poolen, og det kunne måske genere de andre i app 1+2 at vi optag meget plads. Det tror jeg nu ikke, at det gjorde. Men det kunne være en fin ekstra terrasse med en parasol på.

-Christian og familien 2011.

Hej Karen.

Så er vi hjemvendt fra en fantastisk ferie på Kreta.

Vi lejede en landsbyvilla i Topolia hos bedstemor Argirou. Vi var meget spændt på denne ferie og huset vi havde lejet(har været afsted på en anden ferie et par gange hvor vi har været uheldige med vores hoteller, selv om det var så flotte billeder man så derfra, på billeder ser alting jo godt ud)

Men her må jeg sige at selv om det så godt ud på billederne(har lige kigget på dem igen) så var det vi så, da vi kom frem meget bedre end forventet. Det var jo bare den skønneste villa vi fik stillet til rådighed og hold da op for et lækkert område, det er ikke sidste gang at vi besøger Topolia. Er allerede begyndt at snakke om at vi gerne vil afsted dertil næste år :-) men så vil vi altså have lært noget græsk inden. For det var rigtig træls ikke at kunne snakke med bedstemor Argirou, selvfølelig kunne vi kommunikere lidt ved "tegnsprog" men ville rigtig gerne kunne have snakket rigtig med hende, man kommer ikke langt med kun at kunne sige tak og goddag på græsk.

Det var utroligt hyggeligt at uanset hvor i byen vi kom blev der hilst og smilet til os, vi følte virkelig at vi var velkommen. Bevares vi ved da godt at vi er turister og ligger penge i byen, men aldrig har vi været nogen sted hvor vi følte os så velkommen som i Topolia.

En af dagene blev vi hentet ind og se Argirous væv og det arbejde hun laver på den, hvor er det altså bare flot. Det var tydeligt at hun er meget stolt over de ting hendes mand og sønner har lavet igennem årerne, hun viste os rundt i den største villa og vi var inde hos hende selv og se billeder af familien og de møbler hun har stående, som hendes mand har lavet.

Det var ærgeligt at vi ikke kunne fortælle hende hvor stor pris vi satte på at hun ville dele disse ting med os.

Vi var ikke meget hjemme om dagen, da vi kørte rundt og så en masse, men en dag midt i ugen blev vi hjemme og slappede af ved poolen. På et tidspunkt kommer Bedstemor Argirou og henter os ud i gården for at tale med hendes nabo, som er hollænder og det troede hun også at vi var :-) vi fik en lille snak på engelsk hvor hun oversatte mellem os. Bedstemor Argirou var meget bekymret for om der var noget vi var utilfredse med og det var rigtig dejligt at kunne sige at det var vi ikke på nogen som helst måde.

Vil du også gøre os den tjeneste at fortælle bedstemor Argirou hvor glade vi var for at bo hos hende denne uge?

Mange hilsner fra

Heidi Hansen og co 2011

Vi var jo en familie med to piger på 8 og 13 år. Og vi synes alle det var et super skønt område at holde ferie i. Det var skønt at man kunne tage bilen af sted på ture. Men der var også en dejlig ro, når man var hjemme i ferielejligheden igen. Vi nød alle poolen og den fantastiske udsigt, som der var fra terrassen. Og børnene synes at det var rigtig hyggeligt, når bedstemor Argyro kom med hendes skål med chokolader. Hun ville meget gerne i kontakt. Men det var lidt svært med sproget. Selvom vi fik lov til at låne hendes ordbog. Så tog det lidt tid inden man havde slået hele sætningen eller spørgsmålet op. Men det gik alligevel med tegnsprog og ordbog.

Vi brugte bilen rigtig meget til at køre efter de små hyggelige Taverna. Og vi har kun fået fantastisk mad og god betjening alle stederne. Derudover kørte vi 2 gange til Elafonisis. Den strand er helt sikkert værd at køre efter. Vi var dernede allerede ved 9 tiden om morgenen. Og så havde vi faktisk næsten stranden for os selv, den næste time. Derudover var vi i drypstens hulen lige uden for Topolia tunnelen. Det var også meget sjovt at se. Det var også sjovt at være med til den græske aften, som du arrangerede. Og børnenes synes også at det var meget spændende at høre om livet i landbyerne. Det er sjældent, at man kommer så tæt på hverdagslivet, når man holder ferie i andre lande.

Men vi nåede slet ikke alt det vi gerne ville have set. Så vi er enige om at vi skal til Kreta igen. Og Topolia kunne godt være udgangspunktet igen.

Vi kan simpelthen ikke finde på noget, som skulle være anderledes. Super ferie – bare lidt for kort! Karina og Lars Holm august 2012